Pierre Alechinsky wordt geboren in 1927 in Brussel en wordt aan de plaatselijke kunstacademie opgeleid in boekillustratie, typografie en grafische technieken. In 1948 sluit hij zich aan bij de Cobragroep. Samen met Christian Dotremont vormt hij de Belgische afdeling van deze groep. Van Dotremont neemt hij de belangstelling over voor het schrift als schilderkunstig uitdrukkingsmiddel. Het wordt een uitgangspunt voor zijn verdere ontwikkeling. In de weinige vrije werken die hij in deze tijd maakt, is al het zeer persoonlijke penseelschrift van de linkshandige kunstenaar te herkennen dat later zijn gehele werk gaat beheersen.
Alechinsky breidt zijn kennis van grafische technieken in het begin van de jaren vijftig uit. Van grote betekenis voor zijn verdere ontwikkeling als kunstenaar is zijn in 1955 ondernomen reis naar Japan, daartoe aangezet door zijn groeiende belangstelling voor oosterse kalligrafie. Een van de ‘methodes’ die hij van de Japanse kalligrafen overneemt is de houding ten opzichte van het papier, dat op de grond ligt, waardoor de kunstenaar vrij is in zijn bewegingen. Hij ontwikkelt een zeer eigen en kenmerkende stijl. Met een lichte en snelle penseelstreek zet hij zijn werken op, waarin kalligrafie en fantasiewezens een grote rol spelen.
In Alechinsky’s latere schilderkunst komt de verweving van decoratieve en figuratieve elementen steeds markanter naar voren, waarbij de versiering veelal als een soort border om de voorstelling heen wordt gezet. Niet zelden krijgen zijn werken het uiterlijk van stripverhalen, met de vakverdeling die daarvoor kenmerkend is. Vaak gebruikt hij oude facturen, aandelen en obligaties als ondergrond voor zijn tekeningen, aquarellen en grafisch werk, waarbij hij de ondergrond optimaal uitbuit als decoratief element. Aan de natuur ontleende motieven, zoals de waterval, de vulkaan en de slang, spelen een belangrijke rol in zijn werk.
De grafische kunst blijft Alechinsky voortdurend beoefenen. Het combineren van figuratie en decoratie uit zich in zijn grafische werk vaak in het combineren van technieken, waarbij hij voor de border een andere techniek gebruikt dan voor de centrale afbeelding.
Alechinsky wordt internationaal gezien als een van de belangrijkste nog levende kunstenaars. Over de hele wereld is zijn werk in musea te zien.
Bio
Werk